KNOW HOW

Poslaťod dr.risko » 27 Júl 10, 10:53:27

Nazdar.
Napadlo ma ze by bolo dobre mat temu s teoretizovanim a praktizovanim okolo zvysovania vykonu. Ja ako zakladatel prirodzene zacnem s prvym prispevkom a vy mozete pokracovat. Ako sa vravi aj ten blby napad moze mat realne a prinostne riesenie tak nevahajte a piste co koho napadlo.
Fabia 1,9TDi pd

dr.risko 

Obrázok užívateľa
 
Príspevky: 141
Registrovaný: 24 Jún 10, 16:06:01

Poslaťod dr.risko » 27 Júl 10, 11:22:40

vieme ze super riesenim pre odtok plynov z vyfukoveho potrubia je "hola rura". Kedze tlmic, katalizator a podobne veci su odstranene tak je logicke ze klesne odpor proti prudeniu plynov v potrubi. To ma za nasledok vyraznejsi pokles tlaku u turbo motorov hned za hnacou turbinou co samozrejme oceni kazdy kto zvysuje vykon. Problem je ale v tom ze pouzitie holej rury z auta nerobi moc prijemny akusticky zazitok pre okolie.

Mna teda napadla jedna vec a dufam ze ma nikto nepredbehol lebo budem vyzerat ako cvok. Takze to ze sa tepelne izoluju zvody asi kazdy vie. Preco to uz malo kto vie a kedze s tym suvisi aj moje riesenie tak to trochu popisem.
Z fyzikalneho hladiska alebo kludne z realneho pohladu vieme ze ohrev akejkolvek latky znamena zvacsenie jej objemu. To u plynov plati "dvojnasobne". Na strane sania sa preto stara o znizovanie teploty nasavanych plynov ICcko (len turbomotory) kde plati ako uz viete cim nizsia teplota nasavaneho vzduchu tym vacsi nasaty objem pod konstantnym tlakom a tym padom vyssi vykon motora. Na obacnej strane odvadzania vyfukovych plynov to plati ale opacne - cim mensi pokles teploty spalin v zvodoch tym ucinnejsia praca turba teda jeho vacsi vykon. Akonahle teplota vo zvodoch klesa tak aj plyny nimi prudiace sa ochladzuju a stracaju na objeme a teda znizuje sa objemovy prietok plynov a hnacia turbina v turbe je prave zavisla hlavne na objemovom prietoku. Samozrejme je dolezity aj tlak na lopatkach ale ten bude rovnaky za akehokolvek prietoku. Mnohi ste si tak uz mozno vysimli ze su dostupne tzv. izolacne pasky na zvody. Tie eliminuju pokles teplot plynov v zvodoch a riesia spominany problem. Okrem toho riesia aj problem teploty okolia motoroveho priestoru.
No a teraz priamo k veci. Pre ziskanie maxima potrebujeme dostat co mozno najvyssi tlak a prietok plynov pred turbinov a co mozno najnizssi tlak za turbimov - najidealnejsie atmosfericky ale to by za turbom nemohlo byt ziadne potrubie. A tak ma napadla taka vec co tak chladi vyfukove potrubie hned za turbom?
Namiesto katalizatora nainstalovat vodny chladic ktory by vyrazne znizoval teplotu plynov uz v uvode vyfukoveho potrubia za turbom. Tym padom by sa s teplotou spalin znizil aj objem plynov a teda v konecnom dosledku by klesol tlak vo vyfukovom vedeni. Z laickeho pohladu sa da povedat ze ten tlak sa tam nasuka tak ci tak kedze plyny bude treba pretlacit potrubim ale z technickeho pohladu je faktom to ze zvysovanim rychlosti prudenia latok potrubim sa zvysuje aj odpor proti prudeniu. Cize jednoducho povedane cim pomalsie prudenie tym mensi odpor a teda mensie straty energie. To je ale aj dokazane uz samotnym faktom ze sportove motory v porovnani so seriovkami o rovnakom obejeme maju vacsie priemery vyfukoveho potrubia.
Znizenim teploty spalin by sme prakticky za rovnakych podmienok znizili tlakove straty a tym padom zvysili tlakovy spad na turbine co by prinieslo bud usetrenie paliva alebo vacsi vykon.
Fabia 1,9TDi pd

dr.risko 

Obrázok užívateľa
 
Príspevky: 141
Registrovaný: 24 Jún 10, 16:06:01

Poslaťod Breznew18 » 27 Júl 10, 14:15:35

zaujimave co si napisal nieco na tom bude len ako schladit to potrubie :)
Alfa Romeo sportwagon 1,9 jtdm chip Alpiners

Breznew18 

Obrázok užívateľa
 
Príspevky: 797
Registrovaný: 13 Jún 10, 13:19:15
Bydlisko: Okres Lučenec

Poslaťod jojo » 27 Júl 10, 15:08:14

Hola rura nieje idealne riesenie. Vsetko ma svoje + a - a hola rura ma vacsinou viac - ako +. Preco je to tak, nebudem to tu vypisovat to je na dlhu prednasku, ale nemyslite si ze ing. vo vyvojovych centrach su hlupi ko...ti ked robia rozne tlmice, rezonatory a pod. Pre vyrobcov automobilou je hola rura najlacnejsia tak sa zamyslite preco ju asi nemontuju seriovo neprihliadajuc na emisie hluku.

Vyfukove potrubie sa izoluje z viacerich vyhod. Napr. nepatrne tlmy hluk, sluzi ako tepelna ochrana a najdolezitejsie je ze cim dlhsie udrzime EGT na cim vyssej teplote tym su spaliny riedsie a rychlejsie opustaju spalovaciu komoru cim sa zefektivnuje vyprazdnovanie.

jojo 


 
Príspevky: 16
Registrovaný: 08 Júl 10, 9:30:45

Poslaťod dr.risko » 27 Júl 10, 22:20:09

jojo píše:Hola rura nieje idealne riesenie. Vsetko ma svoje + a - a hola rura ma vacsinou viac - ako +. Preco je to tak, nebudem to tu vypisovat to je na dlhu prednasku, ale nemyslite si ze ing. vo vyvojovych centrach su hlupi ko...ti ked robia rozne tlmice, rezonatory a pod. Pre vyrobcov automobilou je hola rura najlacnejsia tak sa zamyslite preco ju asi nemontuju seriovo neprihliadajuc na emisie hluku.

Vyfukove potrubie sa izoluje z viacerich vyhod. Napr. nepatrne tlmy hluk, sluzi ako tepelna ochrana a najdolezitejsie je ze cim dlhsie udrzime EGT na cim vyssej teplote tym su spaliny riedsie a rychlejsie opustaju spalovaciu komoru cim sa zefektivnuje vyprazdnovanie.


1. holu ruru nemontuju prave z dovodu prihliadajuc na hluk a emisie moj zlaty.
2. rezonator? to myslis tie tuzerske zalezitosti? Lebo v pripade rezonatoru v tlmicoch sa jedna len o akusticky vysledok...
3. izoluje sa len z dovodu udrzania tepla v zvodoch a kvoli nicomu inemu. Mimochodom keby si mal cosi nastudovane o vzduchotechnike a termodynamike tak by si vedel ze zvysovanie rychlosti prudenia v potrubi vedie k narastu odporov a to geometrickym radom co ma zanasledok narast tlaku v potrubi. Bohuzial pre vyprazdnovanie prestoru valca pri 4tom takte je najidalnejsie keby na strane vyfukovych ventilov bol atmosfericky tlak v opacnom pripade kazdy protitlak vytvara odpor proti pohybu piesta a teda stratovu energiu takze v tvojej teorii ziadne prinostne efektivne vyprazdnovanie nenastane.
Ovsem obchody uvedu kadeco comu ludia uveria len aby si to kupili...

Len tak pre zaujimavost zober si hadicu nadychni sa a vyfukaj do nej z lahka cely objem pluc... Skus potom fukat znova ale celou silou a celkom urcite sa unavis. Logicke podla toho co pisem ja - nelogicke podla toho co si pisal ty. A do coho sa bude lahsie fukat do holej rury alebo do kompletneho vyfukoveho potrubia? Cize v pripade pokusu mozes cely den z lahka fukat a vyfukas ten isty objem a vobec sa neunavis v porovnani s tym ked tam budes tlacit z celej sili a za 2 minuty odpadnes.
Fabia 1,9TDi pd

dr.risko 

Obrázok užívateľa
 
Príspevky: 141
Registrovaný: 24 Jún 10, 16:06:01

Poslaťod dr.risko » 27 Júl 10, 22:26:15

Breznew18 píše:zaujimave co si napisal nieco na tom bude len ako schladit to potrubie :)


Tak namiesto katalyzatora by to chcelo nejaky prietokovy chladic napojeny na vodny okruh chladenia. Mno a spravit meranie na spotrebu ako dokaz.
Fabia 1,9TDi pd

dr.risko 

Obrázok užívateľa
 
Príspevky: 141
Registrovaný: 24 Jún 10, 16:06:01

Poslaťod Alpiners2 » 27 Júl 10, 22:52:53

zaujímavá téma.
na leone bola použitá najprv holá rúra až po koniec o priemere 55mm
potom sa použila holá rúra o priemere 70mm a na výkone to bolo poznať.
môj názor je že holá rúra je najlepšia. ale nelaborovali sme s rezonátormi ktoré by mali výfukové plyny víriť a mal by vzniknúť efekt vytiahnutia plynov či ako sa to nazýva :roll:

ak niekto robil pokusy a merania tak sem s nimi.

riško môžeš robiť pokusy na svojej fábii a som zvedavý či tvoja teória bude sedieť.
to chladenie výfuku :opf?
mpps, galetto, magpro2, VCDS, Lexia3, Fiat ecu scan, MB Star, BMW scanner,LabProg+, OpCom, autocom-cdp, bdm, super vag k+can, digiprog3 (firma jantolak)

Alpiners2 

Obrázok užívateľa
Site Admin
 
Príspevky: 1326
Registrovaný: 12 Jún 10, 12:44:35
Bydlisko: Rimavská Sobota

Poslaťod jojo » 28 Júl 10, 10:52:19

to dr.risko: Nechcem tu vytvarat zbytocne konflikty a pod. Neviem akym vzdelanim disponujes, ale treba sa este co to ucit a hlavne skusat. Nielen teoria ale aj prax robi svoje. Problematiku prudenia a termodinamiky na mna neskusaj pretoze nepochodis :xxx Este mas co dohanat aby si pochopil naco je dobry rezonator (nie na zvukovy efekt) a tlmic a preco izolujeme vyfukove potrubie. Je to rozsiahla problematika (na samostatne forum) ktora ma vela uskali a hadat sa s niekym preco to nieje tak ale prave onak asi nema vyznam. Ucit sa ucit sa ucit sa ako vravel sudruh lenin :lol: A vobec ma nejaky vyznam tu riesit tieto veci ked vacsina znas tu konkretnu hranicu vykonu pri ktorej je uz nutne sa touto problematikou zaoberat asi nikdy neprekroci !?

jojo 


 
Príspevky: 16
Registrovaný: 08 Júl 10, 9:30:45

Poslaťod dr.risko » 28 Júl 10, 17:08:04

Ved v prvom rade musim hodit nieco na papier a teraz ide este STK a EK takze pak by som nieco zriesit mohol... Ale tema nieje len o tomto ja dufam ze tu padnu aj ine zaujimavejsie napady...

Jojo - k tej holej rure dnes som nad tym kus premyslal a ano v podstate hola rura nieje ideal ale to plati len pre atmosfericke motory. Tam by sice bola prinostna ale na to aby mala spravny efekt by bolo treba prestavit casovanie ventilov kvoli hybnosti plynov a poklesu tlaku vo vyfukovom potrubi. Zial bohu tie atm motory su bez zmeny casovania ventilov prakticky k nicomu...
Fabia 1,9TDi pd

dr.risko 

Obrázok užívateľa
 
Príspevky: 141
Registrovaný: 24 Jún 10, 16:06:01

Poslaťod jojo » 28 Júl 10, 22:04:09

Ani u turboduchadlom preplnovaneho motora podla ucelu pouzitia vozidla nieje hola rura vzdy to prave orechove. Vies aby bol narast tlaku spojitejsi resp. linearnejsi a koly lepsiemu nabehu od spodnych otacok a hlavne stabilite vo vysokych otackach je nutne aby bol urcity protitlak aj v potrubi za plynovou turbinou ;)

jojo 


 
Príspevky: 16
Registrovaný: 08 Júl 10, 9:30:45

Poslaťod miro22 » 31 Júl 10, 2:11:09

chlapci, skuste kusok logiky.. prudiace ciastocky su hmotne.. ak prudi nejaka hmota v potrubi, kazde zaoblenie jej sposobi ubytok na rychlosti. zvody su preto dokrutene, lebo niet priestoru a v tom priestore treba dosiahnut rovnaku dlzku od 1 valca po posledny a to sa neda bez zmeny tvaru potrubi. zvody sa preto obaluju, lebo ak klesa teplota na urcitej dlzke, tak sa meni aj rychlost plynu na dlzke. ale je to skoro neefektivne.. skor pri ALS, aby sa nieco nechytilo horiet pri viac ako 1200st(svieti potrubie ako ziarovka). alebo ak sa nahanaju zo 2-3 kone a profi jazdec potrebuje 0,001sec na vyhru. a protitlak? ak sa jedna o vykon, tak je na skodu.. skor je potrebny na ekonomiku a ekologiu.

dufam sa sa nenahnevate na teoretika, ze pise takto sebavedomo. :rr
sprtam sa v motoroch.

miro22 

Obrázok užívateľa
 
Príspevky: 317
Registrovaný: 24 Jún 10, 4:01:06

Poslaťod 3copsi3 » 10 Aug 10, 11:13:36

celkom dobra tema ale najlepsie je riesenie od turba az do zadu hola rura s poriadnym priemerok zvysi sa vykon a lepsi vyplach motora tiez sa zvisi hlucnost motora vsetko ma za a proti. Pri montazi takehoto vyfuku znacne sa zmeni priebeh motora a narastie mierne pruznost. :grr
VW golf 3 tdi mooore smoke, P5o2, hlava 12mm, turbo gt1749va momentalne gt1749v, sanie pd13o, obrie sanie, vyfuk 55mm rura do predu do zadu, velky coooler, spojka jednohmota +vr6 pritlacak, soft by DRAPEK

3copsi3 


 
Príspevky: 15
Registrovaný: 14 Jún 10, 15:09:31

Poslaťod Breznew18 » 10 Aug 10, 12:35:56

podla mojho nazoru je tazko zrealizovatelne chladit vyfukove splodiny neviem si dost dobre predstavit ako by vyzeral prietokovy chladic so samostatnym okruhom na vyfuk :)
Alfa Romeo sportwagon 1,9 jtdm chip Alpiners

Breznew18 

Obrázok užívateľa
 
Príspevky: 797
Registrovaný: 13 Jún 10, 13:19:15
Bydlisko: Okres Lučenec

Poslaťod jojo » 29 Aug 10, 13:16:04

Len podotknem. Koly emisiam sa vyfukove spaliny ktore prechadzaju cez EGR ventyl ochladzuju vodou (Euro 4). Z hladiska vykonu spalovacieho motora chladit spaliny ktore opustaju spalovaciu komoru = znizovat vykon. Ale viest nejaku konstruktivnu diskusiu o tejto problematike tu predpokladam nieje mozne nakolko tu asi niesu ludia vzdelany prave v tomto obore. A na tuningove ucely sa touto problematikou ani nema zmysel zaoberat ci uz z praktickeho alebo financneho hladiska. U pretekarskych aut sa vhodnym navrhom vyfukoveho traktu daju ziskat nejake koniky a Nm navrch, ale hlavnym cielom nieje ani tak narast vykonu ako dosiahnutie optimalneho priebehu vykonu a krutiaceho momentu v celkovom spektre pracovnych otacok a hlavne v prechodovych rezimoch prevadzky spalovacieho motora. To si je treba uvedomit.

jojo 


 
Príspevky: 16
Registrovaný: 08 Júl 10, 9:30:45

Poslaťod dr.risko » 13 Okt 10, 22:27:56

Dlho som tu nebol...

1. nie znizovat teplotu v zvodoch (teda pred turbom) ale znizovat ju za turbom = pokles objemu spalin = pokles rychlosti prudenia (vztahovane na priemer potrubia) = znizenie odporu prudenim (technicky dokazane) = nizsi vystupny v potrubi za hnacou turbinou tz. vyssia tlakova diferencia na hnacej turbine = vyssia efektivita turba.
2. Logicke to je lebo ked tam zavalis holu ruru s priemerom 70mm tak to naozaj citit. Chladenie spalin by sa uplatnilo tam kde by si z dovodu ekologie a moralnych zasad chcel ponechat celu vyfukovu sustavu.
3. Konstruktivnu diskusiu tu viest nebudeme to mas pravdu a to hned z dovodu ze v prvom rade to ty sam stale nechapes ako to ma byt konstrukcne riesene. Zrejme to nakreslim az budem mat viac casu no momentalne sa zaoberam vyrobou vodika.
4. O tom ci to bude alebo nebude fungovat polemizovat nemusime lebo kazdy kto sa vyzna vo vzduchotechnike a termodynamike z odborneho pohladu vie ze toto prinostne bude v smere akom to ocakavam akurat je tu otazka konstrukcie chladenia (vykon, rozmery a odpor prudenia chladica) a pak otazka velkosti prinosu ci sa to teda oplati robit. Lebo v pripade usetrenia 2dcl paliva a narastu vykonu o 3% to nema vyznam robit.
Fabia 1,9TDi pd

dr.risko 

Obrázok užívateľa
 
Príspevky: 141
Registrovaný: 24 Jún 10, 16:06:01

Ďalší

Späť na Zvyšovanie výkonu VW group

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 8 hostia

cron