gt2556v

Poslaťod mp3turbo » 28 Júl 10, 21:46:53

chlapi ja rozpravam po anglicky skoro rovnako dobre ako po slovensky teda urcite daleko lepsie ako po madarsky :) Jediny problem je ze technicka anglictina okolo turb nie je kazdodenny slovnik takze neviem na ake zaujimave odborne terminy tam narazim.

mam vam to prelozit, potrebujete to este? je to dlhy text, zabere to par hodin.

mp3turbo 


 
Príspevky: 257
Registrovaný: 27 Júl 10, 23:12:27

Poslaťod Alpiners2 » 28 Júl 10, 21:52:22

ak to zvládneš tak kľudne. translátor sa nechytá :grr
mpps, galetto, magpro2, VCDS, Lexia3, Fiat ecu scan, MB Star, BMW scanner,LabProg+, OpCom, autocom-cdp, bdm, super vag k+can, digiprog3 (firma jantolak)

Alpiners2 

Obrázok užívateľa
Site Admin
 
Príspevky: 1326
Registrovaný: 12 Jún 10, 12:44:35
Bydlisko: Rimavská Sobota

Poslaťod mp3turbo » 28 Júl 10, 23:19:20

[v texte budem pouzivat slova tok a tlak ako uplne rovnocenne, znamenaju to iste len oni to hovoria nie ako tlak ale ako "tok vzduchu" takze sa urcite zoparkrat zabudnem]




Ako citat mapy prietoku kompresora

Tento clanok ma pomoct tym ktori zvazuju ci uz "oturbovanie" ich auta ktore povodne turbo nema pripadne vymenu povodneho turba za vacsie. Pre ucely tohoto dokumentu predpokladame ze citatel je znaly zakladnej terminologie a funkcie turb a nerobi mu problem jednoducha matematika.

Co treba poznat:
1) kompresorove a turbinove vrtule (nepresny preklad, neviem ako sa to spravne technicky povie)
2) toto neviem co je, slovam rozumiem, vyznamu nie. Proste akokeby mi kardiochirurg zacal nieco vykladat. Wheel je koleso, trim je v tomto zmysle kondicia, stav alebo vyvazenie. Zrejme chceli povedat stav a vyvazenie turbin ale prosim bez zaruky
3) housing, puzdro turbin (neviem co je A/R)

Tieto polozky su klucove elementy ktore definuju resp. vytvaraju turboduchadlo a charakteristiku jeho tlakov. Ak neviete ako interpretovat informaciu (=rozumiet jej) o A/R, vyvazeni turbin a ich velkosti, prosim skuste vyhladat informacie o tejto problematike na nasej stranke alebo vseobecne na internete. Viem ze Garrett ma kvantum informacii na ich stranke.

Pre tych ktori su pripraveni ponorit sa do vyberu turba, startujeme preskumanim jednoduchej mapy tlakov.

[tuto chyba nejaky obrazok, graf !]


Zvrchu tabulky vidime ze toto je turbo Garrett T04B ktore ma S-3 turbinu.

Popisme si osi :

1) najprv pozrieme na prietok cez turbo zachyteny na osi X. Garrett pouziva velicinu lb/min (to su zrejme libry za minutu) zatialco ine spolocnosti ako napriklad Mitsubishi pouzivaju kubicke stopy za minutu (cfm, cubic feet per minute). Pretoze si myslim ze je lahsie pracovat s jednotkami CFM, budeme robit konverziu - kazdych 10lb/min sa rovna 144.72cfm. Pozn. prekladatela : ked chcete previest nejake jednotky, pouzite google pripadne existuje kvantum kalkulaciek na internete).

2) kompresny pomer na osi Y je jednoduchy pomer tlaku vzduchu vychadzajuceho z turba ku tlaku vzduchu vstupujuceho do turba. Pretoze atmosfericky tlak na urovni mora teda 0metrov nadmorskej vysky je 14.7psi, pri vystupe 29.4psi z turba by sme mali pretlak 2.0 teda cisty dvojnasobok.

Ako rozumiet informaciam zanesenych na mapach, grafoch:

1) podlhovaste ovaly (krivky) na grafoch teda tzv. "ostrovy" ako sa nazyvaju reprezentuju efektivitu turba v danom rozsahu. Ako mozete vidiet na tychto grafoch, najefektivnejsie (73%) turbo pracuje v samom strede daneho grafu. Toto je vseobecna charakteristika vacsiny turb. Bez toho aby sa dotkli problematiky termodynamiky adiabatickych [to neviem ake su!] termopump [kurna co to je? termopumpa... nebude to nahodou intercooler? Anglictina ale pozna slovo intercooler takze nechapem... alebo su to nejake vymenniky tepla? Ale ved intercooler je vymennik tepla], jednoducho povieme ze efektivita je miera kolko nadbytocneho tepla turbo da do skompresovaneho vzduchu na vystupe. Samozrejme, vacsia efektivita je lepsia.

2) rotacna rychlost turbiny je jednoducho pocet otacok za minutu RPM na ktorych sa turbina otaca. [dobre americke vysvetlenie, doriti]

3) bod nasytenia resp. zahltenia, ktory zvycajne nie je znazorneny na mapach turba, je maximalny prietok vzduchu ktory je turbo schopne dodat bez ohladu na tlak alebo efektivitu.

4) za hranicou maxima na lavej strane grafu dochadza k "prepätiu" turba [neviem to spravne slovo, surge...]. Tento fenomen je sposobeny spatnym tlakom vstupujucim do vystupnej casti turba co narusuje prietok cez kompresorovu turbinu. Surge znici turbo a musime sa mu vyhnut za kazdu cenu. [proste ze ho raz rozdrapi a hotovo :) ]


Ako si vybrat turbo

Vypocitanie poziadaviek na prietok

Kedze uz teraz viete citat a rozumiete mapam tlakov turba, je spravny cas na zistenie ako vybrat spravne turbo pre vas motor ktore zahrnuje vyber spravnych turbin spolu so spravnou kombinaciou telesa turba. Neprisposobene turbo vyusti nielen do extremnych turbodier ale zaroven moze priniest aj nespravne vyuzitie potencialu pretoze turbo dokaze velmi jednoducho nafukat viac ako je v motore treba, cize VACSIE NEZNAMENA VZDY LEPSIE. [to ja uz dlho hovorim mojej starej, osem centi ti musi byt akurat !]

Jedina realna kalkulacia ktora musi byt spravena je zistenie kolko vzduchu motor potrebuje. Toto zavisi od mnozstva veci ako napriklad otacky motora, absolutna teplota (toto je nejaky specificky vyraz, jedna sa o jednotky Rankin co je 460+teplota vo Fahrenheitoch), tlak v sani a v neposlednom rade objemovy prietok [neviem najst lepsie slovo] oznacovany ako EVF.

Na vypocitanie EVF pouzite nasledujucu rovnicu: to uz je ten obrazok naspodu:

EVF = ( engineCID / 1728 * RPM / 2 )
neviem co je engineCID

dalej pouzijeme EVF na vypocitanie mnozstva vzduchu v lb/min ktory preteka do motora pri tlaku a teplote pouzitim tejto rovnice:
N= P * EVF * 29 / 10.73 * T (T bude Temperature v tych Rankin jednotkach, P bude Pressure, EVF vypocitate zo vzorca hore; N je kvantum luftu).



No a na koniec vynasobime vypocitane cislo N volumetrickou efektivitou motoru (VE, to je kurwa co?!). Tato volumetricka efektivita zohladuje fakt ze pri kazdom cykle motora sa nie vsetok vzduch dostava cez vyfuk von. Takze tam vznika rozdiel medzi skutocnym prietokom vzduchu z motora von a vypocitanym prietokom a tento rozdiel sa oznacuje ako VE, volumetricka efektivita. Existuju materialy v dlzke tisicov hodin pre snad kazdy motor ktory sa vyraba... na to aby ste dostali najpresnejsie vysledky, doporucujem vyhladat informacie o vasom motore a ziskat najrealistickejsi mozny VE pretoze tato konstanta ma vyznamny vplyv na prietok vzduchu cez motor [respektive vypocty toho prietoku]. Ked sa len tak hrate s turbami a potrebujete nejake VE cislo s ktorym mozete experimentovat, 85% efektivita je konzervativne cislo pre vacsinu preplnanych motorov na vysokych otackach (6500 az 7500rpm, bacha tento clanok pojednava o americkych velkoobjemovych benzinoch !!). Myslite na to ze za istych okolnosti moze VE presiahnut aj 100% takze je mimoriadne vhodne najst si tieto informacie presne šité pre vas konkretny motor.




Zistenie najlepsej kombinacie

Ked ste si vypocitali prietok vzduchu, pozrite na grafy rozlicnych turb a zistite ktore konkretne turbo vam hodi prietok aky potrebujete pri prislusnom tlaku a efektivite ktoru viete dosiahnut. [tak toto je fakt spickova americka veta]

Ked si vyberate turbo, je potrebne spravit kalkulacie pre mnozstvo rozlicnych otacok a preplnacich tlakov pretoze nie vzdy budete jazdit v cervenom poli pod maximalnym tlakom. Zmapovanie vykonu turba na rozlicnych otackach a preplnacich tlakoch vam da obraz o celkovej vhodnosti daneho turba pre vas voz.

Prisposobenie prietokov turba (nie tlakov ale mnozstva vzduchu ktore pretlaci) na poziadavky vasho motoru vam umozni vybrat si spravnu kompresorovu turbinu (vstupnu do turba) pre vasu konkretnu aplikaciu, pouzitie. Avsak predtym ako sa rozbehnete kupit "to nove turbo", este stale musite zistit aku vyfukovu turbinu potrebujete pouzit [kto by to bol povedal, turbo nema len jednu cast? tato veta je proste cela americky zvast a nezmysel] . Velmi dolezity faktor je udrzanie otacok kompresoru, kompresorovej turbiny. Spravne zvolena velkost vyfukovej turbiny a obalu (slimaku v ktorom je to cele umiestnene) zabezpeci ze kompresorova turbina bude pracovat v rozmedzi minimalnych a maximalnych otacok tak casto ako je to len mozne. Pretoze rozlicne kombinacie "hot side" (neviem co tym chceli povedat, hot je horuci a side je strana) mozu ovplyvnit vykon vasho turba napriklad vacsia turbodiera v nizkych otackach na ukor vyssieho vykonu navrchu alebo rychlejsi nabeh na ukor celkoveho maximalneho vykonu, najlepsie je obratit sa na vyrobcu alebo distributora a oni budu schopni poradit ake konkretne efekty mozete ocakavat z rozlicnych "hot side" kombinacii dostupnych pre vase konkretne turbo. chalani sorry ale fakt neviem co je to hot side.

Zhrnutie

Tento clanok pokryva zaklady kompresorovych map, ukazuje ako ich citat a rozumiet im [no ani by som nepovedal], ako si vybrat najvhodnejsi kompresor ktory pasuje na vas motor atd. Dufame, ze sme osvetlili niektore zahadnosti vyberu spravneho turboduchadla a dali sme vam aspon nejaku istotu a oporu pri dalsej mnohotisicdolarovej investicii.







z linkovanej stranky na garret 2560R : http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... comp_e.jpg

vidime na zvislej osi PRESSURE RATIO teda pomer kolkokrat viac vzduchu turbo nazenie na vystupnej casti ako prislo na vstupnej (kedze u nas je atmosfericky tlak vyjadrovany v baroch a ma hodnotu okolo 1.0, je tento PRESSURE RATIO zaroven aj velkost pretlaku turba ale to vsetci viete, cize ked ma turbo 2.0nasobny pretlak tak tlaci 2.0baru priblizne) ; na vodorovnej osi CORRECTED AIRFLOW (lb/min) mame zase prepocitany airflow, prietok vzduchu v lb/min jednotkach. Krivky na grafe su viacere podla tej volumetrickej ucinnosti, 68%, 70%, 72%, 73%... neviem aky je spravny vyraz pre "volumetricku ucinnost" motoru. Nic mi to nehovori, "nejsu strojar pyčo".



chalani ale takyto odpiči clanok som uz dlho necital :( ved to je uplne o hovne. Pomohlo vam to alebo som prekladal nadarmo? :)

mp3turbo 


 
Príspevky: 257
Registrovaný: 27 Júl 10, 23:12:27

Poslaťod miro22 » 02 Aug 10, 15:44:24

mne to pomohlo, lebo som si potvrdil to, co som si uz davno myslel a necital som nic okolo toho..

akurat by som celkom nesuhlasil s pisatelom clanku o VE. Ve motora je ine, ako VE turba. je pravda, ze VE motora sa zvykne splhat aj nad 100%, ale VE turba nikdy. VE turba su straty, ktore ma kazde turbo. vo vseobecnosti sa jedna o 15%. atmo motor by sme mohli nazvat ako vzor, teba 100% a turbo vzdy okolo 85%, teda minus 15%. zalezi o ake turbo sa jedna a o aky preplnovany tlak. preto moje kredo nie je plnit vysokym tlakom, ale nizkym, aby som nemal velke straty VE. da sa motor postavit aj na nizsi tlak a vysoky vykon.

zatial sa mi potvrdilo, ze s tych motorov ktore som postavil, som mal VE vizsie, ako 85%. tipujem okolo 90 a viac%. je to vdaka nie vysokemu preplnovaniu.
sprtam sa v motoroch.

miro22 

Obrázok užívateľa
 
Príspevky: 317
Registrovaný: 24 Jún 10, 4:01:06

Poslaťod netopier » 16 Sep 10, 20:49:07

tak tak, podstatne je kolko vzduchu do motora , a plynov z motora dostanes, nie pod akym tlakom , cize limutujuce su pre nas otacky a EMP,

netopier 


 

Predchádzajúci

Späť na Zvyšovanie výkonu VW group

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 10 hostia

cron